Jak dává online schránka důvěry na frak jiným řešením

Zavést vnitřní oznamovací kanál se dá různě. Pro ty z vás, kteří chcete svou organizaci, zaměstnance, majetek, dobrou pověst a firemní kulturu opravdu chránit před všemi riziky a 100% plnit požadavky zákona o ochraně oznamovatelů, máme užitečné srovnání.

Hotline Icon

NNTB vs. telefonní linka

Email Icon

NNTB vs. e-mail

Mailbox Icon

NNTB vs. fyzická schránka

NNTB versus telefonní linka

Aby se oznamovatel ozval po telefonu, chce to hodně odvahy. Musí souvisle popsat problém a přichází o možnost si vše přečíst a v klidu rozmyslet. Samotná telefonní linka navíc nestačí k vyřešení zákona, její využívanost je minimální a oznamovatel může raději oznámení podat mimo firmu.

Telefon

Náročné popisování problému po telefonu

Obvykle oznamovatele od využití odradí

Nezajistí anonymitu, hrozí vyzrazení identity

Není dostupný 24/7, jazyková bariéra

Nutnost zajistit nahrávku či přepis

NNTB

Anonymita je zajištěna, nehrozí vyzrazení

Před odesláním lze vše v klidu zkontrolovat

Kromě textu můžete přijímat i hlasové zprávy

Po odeslání můžete dále komunikovat

Lze přiložit soubory a důkazy

Splníte všechny zákonné povinnosti

Mobile Hotline Photo

NNTB versus e-mail

Oznamovatelé e-maily k whistleblowingu nevyužívají. Obvykle je vnímají jako signál nezájmu zaměstnavatele a raději se obrátí na externí organizace. E-mail nezajistí anonymitu, má do něj přístup firemní IT, hrozí únik dat. Navíc může zapadnout do spamu a vy nezareagujete včas.

E-mail

Je technicky náročné zajistit bezpečnost dat

Neumožňuje ústní podání, což vyžaduje zákon

Může zapadnout do spamu, promeškáte lhůty

Nedůvěra, vnímání jako signál nezájmu

Ke komunikaci mívá přístup firemní IT

Nezaručí anonymitu odesílatele

NNTB

Anonymita je zaručena a bezpečnost vašich dat také

Umožňuje nejen textové, ale také ústní podání

Nic vám nezapadne, chodí vám SMS notifikace

Využijete přehlednou administraci, hlídá za vás lhůty

Zapojíte více kolegů, nastavíte přístupová práva

Vede auditní záznam o aktivitách a bezpečnou evidenci

Email on Computer Photo

NNTB versus fyzická schránka

Jak navázat na anonym ve schránce? Jak zjistit více detailů a podnět prošetřit? S NNTB si nemusíte hrát na detektiva, s oznamovatelem můžete hovořit dál přímo v systému, a přitom chránit jeho identitu. Fyzická schránka zdaleka nevyhovuje požadavkům nového zákona.

Fyzická schránka

Není dostupná oznamovatelům zvenčí vaší firmy

Nevyhovuje požadavkům zákona ani evropské směrnice

Nemůžete s oznamovatelem dále komunikovat

Podněty mohou uniknout, hrozí vám pokuty

Nemůžete zajistit ochranu identity oznamovatele

NNTB

Máte možnost pokračovat v konverzaci a vyřešit podnět

Odpovídá požadavkům zákona o ochraně oznamovatelů

Dostupné kdykoliv a kdekoliv, 24 hodin 7 dní v týdnu

Přístupné pro všechny potenciální oznamovatele

Zajistí anonymitu a maximální zabezpečení dat

Letter and Envelope Photo

O čem píšeme

Serial o whistleblowingu

Seriál o whistleblowingu

Jan Sláma, spoluzakladatel Nenech to být a Klára Hrdličková, spoluzakladatelka Gali Legal odpovídají na nejčastější otázky ohledně whistleblowingu. Co přinese nová směrnice EU o whistleblowingu a jak se na ni připravit v praxi? Poslechněte si seriál o whistleblowingu.1. díl - Úvod 2. díl - Metodika o whistleblowingu 3. díl - Výhody whistleblowingové platformy 4. díl - Co whistleblowing znamená v praxi? 5. díl - Pověřená osoba 6. díl - Whistleblowing z pohledu mateřských a dceřinných společností 7. díl - Jak je v NNTB řešena ochrana a zabezpečení dat?
Helena JežkováHelena Jezkova Photo.jpeg

Helena Ježková

2022-08-02T12:06:37.259Z1 min čtení
Zkusenosti s NNTB

Jaké zkušenosti mají naši klienti s používáním NNTB?

Těší nás, když se od našich klientů dozvíme, že se zavedení NNTB osvědčilo a pomáhá jim zlepšit firemní kulturu. Často se nás ptáte, jak NNTB funguje v praxi, proto jsme se zeptali několika klientů na jejich konkrétní zkušenosti.  SPORTISIMOProdejce sportovních potřeb SPORTISIMO má více než 200 poboček v pěti zemích a zaměstnává na 4000 lidí. Vedení firmy očekávalo, že bude dostávat spíše méně podnětů, které budou závažné. Po roce fungování realita ukázala, že podněty se netýkají podvodů ani vážných problémů, ale jde spíše o doporučení či prosby, kterým však má smysl se věnovat: „Někdo například poprosil, zda by se hudba, která hraje na prodejnách, nemohla častěji měnit. Jiný zaměstnanec se ptal, proč oblíbené pánské boty velikosti 42 nemáme i v dámské variantě. Jsou to na první pohled banality, které vedení firmy kvůli své profesní slepotě již nevidí, ale vyřešení těchto věcí vede k vyšší spokojenosti zaměstnanců,“ vysvětluje Tomáš Rodný. SPORTISIMO dostává průměrně 15 podnětů měsíčně a mnoho  z nich jsou nové nápady na zlepšení, které se stydlivější zaměstnanci nemají odvahu říct osobně.  Úřad městské části Brno-středVelký význam mělo zavedení NNTB také na Úřad městské části Brno-střed. Zde ve vedení obávali, aby možnost podávat anonymní oznámení nebyla zneužívána k pomluvám. K tomuto ale nedošlo. Díky NNTB se vedení od několika zaměstnanců dozvědělo o dlouhodobé šikaně na pracovišti a problém tak mohlo úspěšně vyřešit.  Trochu nečekaný, ale užitečný rozměr nám zavedení NNTB ukázalo v oblasti pracovněprávních vztahů. Přijali jsme několik anonymních oznámení od zaměstnanců na šikanu. Po jejich prošetření jsme ukončili pracovní poměr s jednou vedoucí většího odboru Úřadu městské části Brno-střed a v dalším případě jsme převedli několik zaměstnanců pod jiného vedoucího. Na pracovištích pak došlo ke zvýšení celkového pracovního výkonu," popisuje Petr Štika, tajemník úřadu Brno-Střed. AKKAPrůmyslová společnost AKKA vyrábí nástroje, systémy a součástky pro automobilový, železniční i letecký průmysl. NNTB se společnost rozhodla zavést proto, aby získala možnost lépe komunikovat se zaměstnanci a získávat od nich zpětnou vazbu: „Jde nám o to propojit vedení s dělníky. Pořádáme pravidelná setkání, nikdo se nikdy na nic nezeptal. Nyní před každou akcí vybídneme zaměstnance, aby přes NNTB napsali, co je zajímá. Lidé dotazy opravdu píšou a při setkání je o čem diskutovat.“  Vítkovice Steel Vítkovice Steel je ocelářský podnik působící v areálu Vítkovických železáren v Ostravě, který zaměstnává 900 lidí. Po zavedení whistleblowingové platformy zaměstnanci začali posílat kolem 5–7 podnětů měsíčně. Převážně jde o obecné a ujišťovací dotazy. Zaměstnanci se například doptávají, zda komunikaci od vedení rozumí správně.  Zavedení whistleblowingové platformy krásně rozvíjí firemní kulturu – zatímco po zavedení oznamovací platformy psalo 70 % lidí anonymně, dnes už je to pouze 30 %. Zaměstnanci si ověřili, že se opravdu mohou zeptat na cokoliv a už se nebojí napsat pod svým jménem. Co se ve firmách řeší obecně? V posledních letech se podle slov klientů zaměstnanci prostřednictvím NNTB svěřovali nejčastěji s těmito problémy: Po vypuknutí války na Ukrajině se někteří zaměstnanci začali obávat o budoucnost firmy a své pracovní místo.Když ve firmě proběhla reorganizace (např. při přechodu pod nového majitele), zaměstnanci psali dotazy k novým procesům, upozorňovali na zmatek, nebo vyjadřovali své obavy z budoucnosti.Pandemie covid-19 s sebou přinesla velké množství opatření a nařízení, které vedení firem komunikovalo svým zaměstnancům. Zaměstnanci se pak doptávali na podrobnosti, nebo si ověřovali, zda informacím rozuměli správně. Potřebujete poradit, jak efektivně zavést whistleblowingovou platformu? Jak vznikl projekt Nenech to být?NNTB vzniklo v roce 2017 jako studentský projekt. Už v 17 letech vytvořili spolužáci Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm platformu, pomocí které mohou děti snadno a bezpečně upozornit na šikanu na školách. Do 4 let začalo NNTB používat 1 800 škol. V roce 2020 se začaly ozývat další organizace s tím, že by platformu uvítaly jako nástroj pro budování bezpečné firemní kultury a whistleblowing. V současnosti NNTB využívá více než 2 200 organizací po celém světě. Mezi významné klienty patří například Sportisimo, Pilulka.cz, LOMAX, Zásilkovna, DPD, Zentiva a město Brno.
Veronika Sikorová Portrét_VS.jpg

Veronika Sikorová

2022-07-22T06:01:55.706Z1 min čtení
Whistlebowing cases

Případy whistleblowingu, které se podařilo vyřešit díky NNTB

Přinášíme několik případů zaměstnaneckých podnětů, o kterých se vedení firem dozvědělo prostřednictvím NNTB. Díky včasné informaci firmy mohly zabránit nespokojenosti zaměstnanců a dalším problémům.  Zaměstnanci se cítili méněcenní, jelikož na rozdíl od vedení nedostali firemní dárky s logem firmy. Tři z nich začali uvažovat o odchodu z firmy, jelikož nechtěli pracovat někde, kde si jich dostatečně neváží. Jedna kolegyně naštěstí napsala skrz NNTB vedení firmy, pro které byla maličkost rozdat dárkové předměty i kolegům na nižších pozicích.Výrobní firma zavedla pravidla ochraňující zaměstnance před nemocí Covid19. Jedno z oddělení se ale rozhodlo, že nebudou nosit roušky, jelikož se na první pohled zdálo, že to nikomu nevadí. Opak byl pravdou, jedna kolegyně se kvůli tomu cítila ohrožená, jelikož se kvůli zdravotním potížím řadila do nejvíc ohrožené skupiny. Styděla se to však řešit osobně, proto napsala anonymně skrz NNTB s žádostí, zda by se mohly roušky na pracovišti nosit.Prodavačka v retailovém řetězci si všimla, že se jí zákazníci pravidelně ptají na výrobek jednoho z výrobců, jejichž zboží obchod nabízel, ale v obchodech chyběl. Vypracovala analýzu zájmu o tento produkt mezi zákazníky, nabídky konkurence a dostupnosti produktu. Protože se obávala reakce svého nadřízeného, raději analýzu poslala vedení firmy anonymně přes NNTB. Když uviděla pozitivní reakci, z anonymity vystoupila. Marketingová firma najala nového manažera PR oddělení, který začal po několika měsících obtěžovat podřízené kolegyně. Dvě z nich nátlak nevydržely a z firmy bez udání důvodu odešly. Třetí dáma, na kterou se zaměřil, se začala bránit a sexuální nátlak odmítala. Manager ji začal shazovat před vedením a pokoušel se ji dostat z firmy. Ostatní kolegové se obávali zasáhnout, aby nebyli další na řadě. Napsali tedy vedení firmy přes NNTB a popsali situaci. Když viděli pozitivní reakci a zájem, z anonymity vystoupili a kolegyně se veřejně zastali.Chcete poradit, jak efektivně zavést whistleblowingovou platformu do vaší organizace? Jak vznikl projekt Nenech to být?NNTB vzniklo v roce 2017 jako studentský projekt. Už v 17 letech vytvořili spolužáci Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm platformu, pomocí které mohou děti snadno a bezpečně upozornit na šikanu na školách. Do 4 let začalo NNTB používat 1 800 škol. V roce 2020 se začaly ozývat další organizace s tím, že by platformu uvítaly jako nástroj pro budování bezpečné firemní kultury a whistleblowing. V současnosti NNTB využívá více než 2 200 organizací po celém světě. Mezi významné klienty patří například Sportisimo, Pilulka.cz, LOMAX, Zásilkovna, DPD, Zentiva a město Brno.
Helena JežkováHelena Jezkova Photo.jpeg

Helena Ježková

2022-07-13T08:22:06.663Z1 min čtení

Online schránka vítězí na všech frontách.Vše si můžeme ukázat na demu.

CTA demo_cz.png

Průvodce firemním whistleblowingem

Jméno a příjmení
Telefonní číslo
Vaše organizace
E-mail

Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.

PŘIHLÁSIT SE K NEWSLETTERU

FaceUp Technology s.r.o. © 2022