Blog_rozhovor Honza E15.jpg

Ochrana whistleblowerů se firmám bohatě vyplatí (Ekonomický deník E15)

Jan Sláma Jan Sláma

Jan Sláma

13. 8. 2021 • 3 min čtení

Podle aktuálního návrhu zákona o ochraně oznamovatelů vycházejícího z původní směrnice EU musejí všechny firmy nad 25 zaměstnanců zavést vnitřní oznamovací kanál zajišťující ochranu takzvaným whistleblowerům. 

Ti se budou moct svěřit pověřené osobě s podezřením na korupci a další podobná rizika, se kterými se v rámci pracovní činnosti setkají. Celkem nová povinnost dolehne na cca 25 000 právních subjektů v ČR a někteří ji nazývají druhým GDPR. Platnost zákona se blíží a české firmy by se měly rozhodnout, zda chtějí zákon vnímat jako zbytečné nařízení z Bruselu, nebo příležitost k pozitivní změně.

Pro spoustu českých firem je whistleblowing novinkou, přitom na západě se považuje za jednu z nejefektivnějších cest, jak mohou firmy chránit svou dobrou pověst, zaměstnance, majetek a firemní kulturu. 

Podle loňské globální studie ACFE má celých 43 % odhalení podvodů původ právě v oznámení, což je třikrát více než u interního auditu. Že nejde o nepodstatná čísla podtrhuje fakt, že průměrná evropská firma ztrácí kvůli interním podvodům 5 % svých ročních příjmů

Whistleblowing jako prevence

Správně nastavený whistleblowing kromě detekce podvodů pomáhá při nastolování pozitivní firemní kultury a důvěry ve společnosti, při budování loajality zaměstnanců i ochraně reputace firmy. V neposlední řadě už jen přítomnost tohoto systému může mít preventivní efekt. 

Whistleblowing navíc nemusí sloužit jen jako nástroj na oznamování nekalostí. Stále více firem ho využívá jako benefit pro zaměstnance, kteří se mohou bezpečně a anonymně svěřit s čímkoliv, co je trápí a o čem není snadné mluvit osobně. To vede k posilování otevřené firemní kultury, ale především k menší fluktuaci zaměstnanců. Ne nadarmo se říká, že ani všechny stravenky světa nemají větší hodnotu než signál, že vedení firmy svým zaměstnancům naslouchá. Vezmeme-li v potaz, že odchod jednoho člověka vyjde firmu průměrně na 6 až 9 měsíčních platů a nový kolega se dostává úroveň předchozího 2 roky, tak se naslouchání kolegům a řešení jejich starostí rozhodně vyplatí. Často navíc stačí jen signál podpory a projevení zájmu. 

Nutnost naslouchat zaměstnancům podtrhují i další průzkumy, které říkají, že:

  • 43 % zaměstnanců v práci nespokojených či demotivovaných,
  • každý pátý odchází z práce kvůli lepšímu a slušnějšímu přístupu k lidem,
  • Navíc 23 % zaměstnanců má zkušenosti se šikanou na pracovišti a 38 % žen se v práci setkalo se sexuálním obtěžováním.

Všem těmto problémům by se dalo předejít, kdyby vedení firem vyslalo zaměstnancům jasný signál, že na jejich názorech a starostech záleží a mohou se jím bez obav svěřit. Protože ať už je ve firmě sebe-otevřenější firemní kultura, vždy se najednou témata, o kterých není snadné mluvit osobně.

Schránky důvěry ani telefonní linky už neobstojí

České firmy ještě před nedávnem k whistleblowingu vyžívaly fyzické schránky důvěry nebo třeba telefonní linky. Ty však čelí kritice nejen proto, že se je zaměstnanci ostýchají využívat, ale protože nebudou splňovat podmínky nového zákona. Stále více firem se proto přiklání k moderním online řešením, jako je například platforma NNTB.cz (Nenech to být), které zajišťují oznamovatelům anonymitu a dovolují s nimi dále komunikovat, formou chatu se doptat na vše potřebné a každý podnět snadno vyřešit. 

A právě podoba oznamovacího kanálu odlišuje firmy, které chtějí svým zaměstnancům vyjít vstříc a k zákonu přistupují jako k příležitosti. Zaměstnanci to pak potvrzují. Je velký rozdíl v tom, kdy firma umožní whistleblowing jen na oko, a zavedením bezpečné a uživatelsky přívětivé platformy, která vyšle zaměstnancům jasný signál, že se nemusí bát ozvat. 

Jan Sláma pro zpravodajský ekonomický deník E15.


Jak vznikl projekt Nenech to být?

NNTB vzniklo v roce 2017 jako studentský projekt. Už v 17 letech vytvořili spolužáci Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm platformu, pomocí které mohou děti snadno a bezpečně upozornit na šikanu na školách. Do 4 let začalo NNTB používat 1 800 škol.

V roce 2020 se začaly ozývat další organizace s tím, že by platformu uvítaly jako nástroj pro budování bezpečné firemní kultury a whistleblowingV současnosti NNTB využívá více než 2 200 organizací po celém světě. Mezi významné klienty patří například Sportisimo, Pilulka.cz, LOMAX, Zásilkovna, DPD, Zentiva a město Brno.

Jan Sláma Jan Sláma

Jan Sláma

13. 8. 2021 • 3 min čtení
Sdílejte článek:

E-book o whistleblowinguStáhněte si zdarma jedním kliknutím!

Whistleblowing v českých firmách - jen další byrokracie nebo příležitost?

Ilustrace e-booku

Stáhněte si e-book v PDF

Vaše celé jméno
E-mail, na který PDF pošleme
Vaše organizace

Kliknutím na Stáhnout souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.

Jednoduchý oznamovací kanál Nenech to být

Zaveďte NNTB – bezpečnou whistleblowingovou platformu, které důvěřuje už přes 2 300 firem, škol a úřadů.

CTA_demo.png

Průvodce firemním whistleblowingem

Jméno a příjmení
Telefonní číslo
Vaše organizace
E-mail

Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.

PŘIHLÁSIT SE K NEWSLETTERU

FaceUp Technology s.r.o. © 2022